Jabber kuchařka V. - QiPáci, Mirandáři, Pidgiňáci, je to na vás!

20. 7. 2009, pinkolin

Mám uživatele multiprotokolových klientů velmi rád. Používají většinou Jabber jen kvůli Jabberu samotnému, případně kvůli dalším XMPP službám. Také je pro ně switch na Jabber bezbolestný. A jsou to právě oni, kteří mohou odstartovat Jabber revoluci. Proč a jak by to měli udělat? O tom je další díl Jabber kuchařky.

Už dávno je pryč doba, kdy multiprotokolové klienty sloužily jen pro připojení do proprietárních sítí. Podpora Jabberu v Mirandě, QiPu Infium nebo Pidginu je verzi od verze lepší. Proč by měli uživatelé multiprotokolových klientů začít používat Jabber?

  • Připravte se na situaci, která už v Rusku a Německu reálně nastala. Společnost AOL (provozovatel ICQ) aktivně bojuje proti alternativním klientům. Proč byste měli používat síť, která o vás nestojí?
  • Právě z důvodů ekonomické krize je vcelku jasné, že podobné aktivity budou nastávat čím dál tím víc, pryč jsou doby, kdy vás proprietární sítě chtěly jen za cenu posilování síťového efektu, dnes je většina proprietárních sítí v ekonomické ztrátě a akcionáři jsou a budou nervózní.
  • Proč nemít zálohu, pokud právě proprietární síť nejde?
  • Budete moci využívat zajímavé XMPP služby, jako je Jabber Disk, Facebook nebo Twitter transport.
  • Vaše komunikace bude rychlejší, nebude lítat kolem celého světa, obohatíte ji o parádičky jako je například Personal Eventing Protocol.
  • Nezanedbatelným důvodem je i to, že Jabber používá šifrování i na poslední míli mezi serverem a klientem, kde dochází k narušením bezpečnosti nejčastěji.
  • Vím, že v ČR se na licenční podmínky služeb moc nekouká, ale víte o tom, že ICQ nebo WLM by uživatelé neměli používat pro komeční účely a neměli by být mladší 13 let? Pro mne je třeba nedůstojné, že cokoliv přes ICQ pošlete, patří provozovateli sítě.

Častá otázka: Už Jabber účet v Mirandě mám, ale žádný z mých kontaktů Jabber nepoužívá.

Ale no tak. Pokud máte kolem 30-40 kontaktů, je to statisticky nemožné. Dali jste jim o tom vědět? Pošlete jim svůj Jabber ID, odkaz třeba právě na tento článek a uvidíte. Je to jen ve vašich rukách. Používejte síť, která vám nebude diktovat, jakého klienta a jaký operační systém máte používat!

Uživatelé multiprotokolových klientů, povstaňte a zahajte protokolovou revoluci!

Užitečné odkazy

Štítky: , , , , , ,

Doporučte: Facebook twitter Twitter linkuj Linkuj del.icio.us Del.icio.us
Publikováno v rubrice Jabber kuchařka. Reakce v diskuzi lze sledovat prostřednictvím RSS 2.0. Můžete přidat komentář, nebo se na článek odkázat ze svého webu.

 

Komentáře v diskuzi

1.  Lojzek CZECH REPUBLIC Linux Mozilla Firefox 3.5.1 (217.170.97.xxx)  

“Ale no tak. Pokud máte kolem 30-40 kontaktů, je to statisticky nemožné. Dali jste jim o tom vědět? ” Vtipné… každý má jiné kontakty :(

2.  pinkolin CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (ověřeno)  

Tak to každopádně má, jak si to ale odporuje proti té větě? Opravdu se stojí za to zeptat. Budete se divit.

3.  puchal CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (88.146.215.xxx)  

nevím jak ty ale většinou přesvědčit někoho na jabber je dost těžké, jasně je řešení přestat používat icq apod. pár lidi to donutí pokud tě potřebují nebo je tím donutíš ale stejně nic velkého a porušování je nim jedno, už jen změna klienta je nad lidický úkol “miluji icq6 a nepotřebuji nic jiného stačí mi… bla bla ” to prostě nejde jednoduše a to po nich chceš jen změnu klienta žádnou další sít jen blbého klienta …. pak někdy díky nevím čemu se stane že pár lidi samo od sebe ( tak tři co vím :D u mne ) přešli na qipa :) ale to je nic lidi nedonutíš ani podmínkami používání ničím až bude situace kdy budou mazány účty tak MOŽNÁ

4.  pinkolin CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (ověřeno)  

Proto je tenhle článek o tom, že multiprotokoláci to maj snadný. Beztak už mulťáka používaj, nebude je to bolet. Navíc je zajímavá doba. Facebook táhne teď víc než ICQ…

5.  puchal CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (88.146.215.xxx)  

přetáhne je to na qip 2005 a valí si dál na icq , aspoň k něčemu je zlo (fb) teď jen jak dlouho takové lákadlo vydrží

6.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

Když jsem kdysi Jabber zkoušel - resp. ICQ transport, tak mi to nepojmenovalo žádný z mých kontaktů. Byly tam jen čísla a musel jsem si je pojmenovávat sám. Některé servery tohle automatické pojmenování nabízely jako doplňkovou - placenou službu. Nevím, jak je to teď, ale opravdu si někdo myslí, že placený ICQ transport pro to, aby spolehlivě přenesl kontakty, je v době bezplatných kvalitních protokolů (MSN např.), nějakým krokem vpřed ?

7.  pinkolin CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (ověřeno)  

M2: Dnes to umí i ten neplacený, jen je třeba mít při importu klienta, který umí Roster Item Exchange, třeba Psi nebo Jabbim. Na přejmenování byl vždy na wiki webový skript, i pro neplacenou verzi. To, že tohle píšete pod článek o multiprotokolových klientech, mi ale přijde lehce úsměvné :-D. BTW, ten kvalitní protokol MSN umí naimportovat ICQ? :-D

8.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

Tak jsem schválě namátkou pohledal : http://www.jabbim.cz/vip-benefit.html. Takže ten “konvert” na jabber má probíhat zhruba takhle ? : “Ahoj, narazil jsem na Jabber, je to mnohem lepší než ICQ a díky ICQ transportu si budeš moct kecat i se stávajícíma známýma”, “OK, tak já to vyzkouším”,….”hele, proč mám ve statusu na ICQ reklamu ?”, “no, víš, abys jí tam neměl, tak musíš zaplatit”

Nevím, nevím. Je mi jasné, že provoz serveru něco stojí, ale jak píšu, jaké konkrétní benefity to uživateli přinese, když přejde z ICQ ? Zatím to vypadá, že žádné, akorát bude muset za normální službu zaplatit (neboli přispět na chod serveru). Přitom jsou tu “protokoly” jiné, které jsou zdarma. Namátkou třeba “Facebook chat”.

9.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

7: Pod článek o multiprotokolových klientech to píšu, protože se jich to týká :-) Tedy ze svého Adia bych mohl / měl podle tohoto článku lidi konvertovat na Jabber. Ani by mi to nevadilo, osobně mi ICQ vadí, ale jaksi jsou tu překážky, které popisuju výše. To už by bylo lepší říct dotyčnému, ať si nainstaluje třeba Mirandu a tam může “kecat” s lidmi, co má na ICQ a mít víc účtů (např. třeba právě pro MSN či Facebook chat).

10.  pinkolin CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (ověřeno)  

M2: Multiprotokolových klientů se to netýká, ty mají implementaci ICQ vlastní. Pokud někoho to selfpromo v ICQ transportu obtěžuje, ať ICQ transport nepoužívá nebo si ho zaregistruje na jiném serveru, kde selfpromo ve statusu nemají. Benefity Jabberu nejsou předmětem tohoto článku. Dokonce bych řekl, že jsou offtopic :-D.

11.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

10: Nemyslím si, že to je OT, vždyť to vybízí k tomu, že my můžeme konvertovat uživatele na Jabber a to se toho podle mého názoru týká, jelikož se jedná o způsob, jakým to udělat :-) Ono hodně zainteresovaných lidí na to kouká jenom z té jedné strany stylem “jaktože Jabber nikdo nechce, když je svobodnější než ICQ” ? Aby jej lidé chtěli, tak se jim musejí vysvětlit jejich výhody. Momentálně mám při “konvertování” uživatele ICQ tyto dvě možnosti:

možnost a) Řeknu mu, ať si udělá Jabber, použije ICQ transport a pokud chce nějaký známý server, ať si zaplatí za běžnou funkčnost ICQ transportuu (tedy ať si zaplatí za funkčnost, kterou na ICQ používal dosud a kvůli tomu, že jsou jeho známí na ICQ, tak ICQ transport používat bude muset), případně ať použije nějaký “noname” server, který může kdokoliv kdykoliv vypnout.

možnost b) Řeknu mu, ať si nainstaluje Mirandu / Pidgin / Adium a ať se zaregistruje na MSN, Facebook chatu, že tam budu online já a že pokud se mu to bude líbit, bude k tomu moct přesvědčovat další lidi, ale zároveň bude mít všechny běžné funkce ICQ (zdarma).

K tomu, aby zvažoval možnost a) je třeba mu říct, jaké výhody mu to přinese a proč by to měl udělat. Jeho nebude zajímat “svoboda”, “decentralizace”, “šifrování”. Četl jsem článek o důvodech, proč přejít na Jabber. Drtivou většinu mu nabídne stávající ICQ či jakýkoliv jiný protokol, včetně mobilních klientů apod.

Z těchto důvodů si myslím, že propagátorům Jabberu obecně chybí vcítění se do role uživatele, kterého chtějí přesvědčit. Vcítění se do jeho pohledu. Já chápu, že se v drtivé většině jedná o nadšence, jenže jakmile jde o to získat “podíl na trhu” (záměrně v uvozovkách), musejí nabídnout něco viditelné navíc pro běžné uživatele, pokud je chtějí odvést od ICQ, což se zatím podle mého názoru neděje.

12.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

10: Aby to nebylo příliš obecné ten můj předchozí komentář, tak ještě dodám argument k tomu, proč by mohl využít alternativních klientů a tam použít nějaký plugin pro Facebook chat. Stačí mu říct “Budeš si moct povidat z lidmi na Facebooku, aniž bys to pořád musel mít zaplé na webu”. To je konkrétní věc, která ho může zaujmout.

13.  Tc CZECH REPUBLIC Windows Vista Opera 9.64 (95.82.140.xxx)  

WLM muzes pouzivat k firemnim ucelum. Dokonce nezakazuje pouzivat alternativni klienty nebo delat zasahy do originalniho

Jinak psat ze Jabber pouziva hodne lidi je docela funny, osobne znam takovych lidi asi 5 (nevim presne, vsichni maji jeste ICQ a az na jednoho preferuji ICQ pred jabberem)
na ICQ mam 250 kontaktu (5 z nich ma jeste Jabber a 20 MSN)
na MSN mam 150 kontaktu (20 jich ma ICQ, jabber nema nikdo)
Nerikam, ze si aktivne pisu ze vsema, ale tu migraci na Jabber si porad nejak predstavit nedovedu.
Asi je to tim ze v mem kontaktlistu jsou i lide co vi ze ICQ je ta vec v mobilu na povidani pres net s tema lidma co maji PC nebo taky mobil.
btw: Osobne mam nejradsi MSN, super klient, dobra podpora, stabilita site, ale na kazdem je to co pouziva. MSN bylo dlouho prakticky nepouzitelne a ICQ ve svych zacatcich bylo v porovnani s konkurenci na tom hodne dobre, mozna proto se u nas rozsirilo a ted je to jen zazity trend. jabber prisel pozde, nema zadnou reklamu, “nikdo” ho nezna

14.  keyboo CZECH REPUBLIC Windows 7 Opera 9.80 (82.100.0.xxx)  

Jak říkám všechno je o svobodě volby. Když se podívám tady - tak jak OS, tak webový prohlížeč. To samé i komunikace. Na samém začátku mi jabber přišel fajn a stále mi přijde fajnovější. Vlastně se z toho dá cítit trošku vlastenectví - ryze česká komunikační síla. (nehnípejte do toho, jestli někdo přijde s tím, že xmpp Češi nevymysleli - ať si mě nepřeje:)

Ale k tomu hlavnímu. S radostí budu jabber a hlavně jabbim podporovat. Protože nejde jen o komunikaci, ale i o tu práci a dobrovolnost kluků co na tomhle dělaj. Dobrovolně nebo za mizerný drobný. Proto myslím se sluší jak obětovat 238Kč ročně ( po přepočtu 2 piva měsíčně - nebo krabičku cigaret čtvrtletně), tak občas hodit do statusu nějakou “reklamu” - něco co vzbudí zájem. Teď už klidně odkaz na některý z těhle článků.

Ale souhlasím s tímhle článkem, že je slušné používat multiprotokolové klienty a zbytečně necpat kontakty do icq transportu a radši vytvářet metacontacty.

15.  pinkolin CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (ověřeno)  

M2: Tak ještě jednou. JSTE offtopic. Tenhle článek je o multiklientech, které kromě toho vašeho MSN nebo ICQ umi právě Jabber. Zjednodušovat Jabber do pozice brány konkurenčních sítí je tradiční omyl. Schválně, zkuste si do vašeho ICQ nebo WLM klienta přidat kamaráda na Google Talk :-/.

Tc: Pane, přečtěte si licenci WLM, děkuji. Ty vaše počty mne opět nezajímají, podobná otázka je ve článku dokonce tučně a je tam na ní i odpověď.

Prosím, přestaňte trollovat, pokud nebudete mluvit k věci, budu vám to mazat, jsou tu i lidi, co se skutečně chtějí něco dozvědět. Díky.

16.  Pavel CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (81.201.60.xxx)  

Přinutit lidi pro přechod na jabber prakticky ani nejde,kdo má multiprotokolového klienta,ten si klidně jabber účet vytvoří a pojede dál na ICQ i jabberu.Jenže dostaňte lidi na vůbec na alternativního klienta,když ponechám stranou Qip,který každý chápe jen jako náhradu za originál ICQ (že to umí i něco jiného ví hodně málo lidí,protože na otázku “Alternativní klient pro ICQ” vám 90 procent lidí odpoví “qip”),takže uživatele qipu taky obvykle nikam nedostrkáte,protože si myslí,že by potřebovali jiný program (těm znalejším se omlouvám).Ale teď přechod od originál ICQ klienta to je fakt horor,těch keců co jsem slyšel když jsem ICQ v počítači nahradil za Digsbyho (ještě nebyl česky,takže nakonec trillian astra)”Kde jsou hry”,”kde se posílají sms”,”proč tu není seznam všech online kontaktů” (fakt nevím na co to je,když vám ICQ vypíše seznam všech co jsou online po celé síti) a tak dál,to by bylo nadlouho.V momentě kdy si uživatel ICQ klienta projde nějakou alternativu a zjistí,že tam není hromada těch blbostí které nijak s IM nesouvisí (třeba v pidginu se nehýbou smajlíci) tak obvykle toho člověka jinam nedostanete a tím je prakticky přechod na jiný protokol ze hry

17.  foji CZECH REPUBLIC Windows Vista Opera 9.64 (90.177.102.xxx)  

Statisicky nemožné? Možná jak na které větvi. Pokud se jedná o větev uživatelů v IT zběhlé tak spousta z nich má jabber to ano, ale je tu ještě ta část do které patří třeba něžné pohlaví a důležití lidé kteří si s PC netykají. A tu skupinu ještě dlouho na jabber nikdo nepřesvědčí.ICQ zatím lidem žádné brikule nedělá tak ani k přechodu nemají důvod.

18.  pinkolin CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (ověřeno)  

Pavel: Já si právě myslím, že stávající užívatelé alternativních klientů by mohli být tou hybnou silou. Spousta lidí by se dala možná přesvědčit třeba na Facebook transport nebo na slovníky.

Tenhle webík jsme sem dali právě kvůli získání zajímavého feedbacku. Mám v plánu jednu takovou věc, ale nevím, jestli to klapne, ale rád bych nějak na získaný feedback reagoval vznikem nějakého howto. A hlavně nějakou koncepcí, jak z toho začarovaného kruhu ven.

Jeden chytrý pán mi minulý týden řekl: Víš, ten Jabber nemá žádnou cool featuru, kterou bys mohl vyzdvyhnout zvlášť. Ale tak nějak dohromady je to sakra funkční ekosystém. My prostě potřebujeme získat tu vazbu a vytvořit tu jednoduchou přidanou hodnotu.

A ať si kdo chce říká, telefonování tou killer feature není. Přestože zrovna zítra o tom tady bude článek. Jednu věc připravujeme, ale o tom až jindy :-D.

19.  pinkolin CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (ověřeno)  

foji: Ano, nemožné. I něžné pohlaví používá Jabber. A překvapivě je těch děvčat a žen hodně. Stačí se podívat do MUCu live@conf.netlab.cz, kde se vítají nové registrace.

20.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

15: Aha, takže zřejmě nechcete slyšet věcné dotazy a věcnou kritiku. Víte, právě transport je věc, kterou lidi při prvním přechodu potřebují, aby mohli mluvit s těmi, kteří ještě nepřešli. Nicméně OK, už se k vašim článkům nebudu vyjadřovat a ani je nebudu číst, protože evidentně o věcnou a konkrétní diskuzi nemáte zájem. Když nechtějí rozšiřovatelé alternativních protokolů kritiku slyšet a myslejí si, že je vše jednoduché a opakují stále ten svůj jediný pohled, tak je to pak zřejmé, proč lidi tak snadno nepřecházejí. Ale jak píšu, to nemá cenu, pokud si myslíte, že máte pravdu jen vy a váš pohled je jediný správný a že jedině vy víte, co uživatelé chtějí, tak si to myslete, mě to je vcelku jedno. Ostatně stačí porovnat, kolik lidí na Jabber ochotno přejít je a kolik není, myslím, že si každý o úspěšnosti stylu vaší (a tím nemyslím konkrétně Vás, ale propagátory Jabberu obecně) “marketingové strategie” udělá sám.

Mimochodem, moje zmiňovaná možnost b) píše o doporučení kamarádům multiprotokolový klient, kde si svého známého z Google Talku přidat mohou a nepotřebují využívat transport.

21.  spike411 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.19 (ověřeno)  

M2: Tento článek je o multiprotokolových klientech. Uživatelé multiprotokolových klientů NEPOTŘEBUJÍ transporty. Ty jsou přidaná hodnota, ale na to, aby člověk začal používat Jabber, skutečně nejsou potřeba. Jsou i servery, které je vůbec nenabízejí, viz Google Talk.

Transporty mají svoje výhody i nevýhody. Nepodporují samozřejmě všechno, co originální klient. Dokonce nepodporují ani všechno, co někteří multiprotokoloví klienti. Mně osobně ale nic nechybí. Dlouho jsem používal Adium, ale jsem zase zpátky na transportech. Přenos souborů, upozorňování, že kontakt „píše“, vizitky s avatary… nevím, co víc bych měl chtít. Jelikož IM používám i na mobilu, jsem rád, že mám všude stále stejné kontakty bez nastavování několika účtů, stačí se přihlásit jednou. Jasně, není to ideální, pořád třeba nefunguje pohodlné přejmenování kontaktů se všemi klienty, ale osobně se snažím vývojáře klientů (i těch, které nepoužívám) dotlačit k implementování potřebného rozšíření.

Co se „reklamy“ ve statusu ICQ transportu týče – přispívám na provoz Jabbimu, takže jsem VIP. A rád bych, aby mi tam ta „reklama“ zůstala. :)

Jinak mám v seznamu kontaktů i ženy / dívky, některé mají k „IT profíkům“ daleko.

Kolik lidí je ochotno přejít a kolik není? Co já vidím, tak jich přechází stále víc a víc, zvědavé dvanáctileté holky nejsou výjimkou. Jistě, stále je co vylepšovat. Zdokonalit software, zvýšit povědomí lidí o Jabberu… Nejde to mít všechno najednou, ale postupně po malých krůčcích se na tom pracuje. Když budeme jen dumat s rukama založenýma v klíně, tak se nic nezlepší.

22.  keyboo CZECH REPUBLIC Windows 7 Opera 9.80 (82.100.0.xxx)  

Věřím, že je zájem o diskuzi. Ale tady je to trošku (víc) OT.
Jen obrovská výhoda transportů je, že je to všechno v jednom účtu. Doby, kdy jsem nainstaloval infium a pak prvních 5 minut nastavoval účty - nebyly příjemné. Nebudu se tu do M2 pouštět, ale je to od něj neslušné OT.

23.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

21: Ano, já s tím souhlasím. Google Talk ostatně sám využívám. Jen jsem se snažil autora topicu navést na to, že lidé, kteří přecházejí z ICQ či jiných, tak v první řadě budou právě ty transporty řešit. Pozastavoval jsem se nad tím, že ty poměrně výrazné funkce transportů jsou placené. To je to, co podle mého názoru rozvoji Jabberu brání. Asi jsem to nenapsal dost výslovně nebo nechápu, proč se do mě autor topicu tak pustil, když jsem se snažil přiblížit, jak to s BFU je. BFU se zalekne toho, že zkrátka mu nefunguje ICQ tak, jako předtím (resp., že si za tuto funkcionalitu bude muset u známých serverů zaplatit) a zdrhne zpět ke svému oficiálnímu klientovi. Pokud by byl model nastavený trochu jinak a bylo by upraveno to, co je pro sponzory a to, co je pro běžné uživatele, potom by to mohlo mít větší šanci prorazit.

Z důvodu výše si myslím, že zatím zkrátka vede řešení jménem doporučit multiprotokolový klient, kde si dotyčný registruje ty účty, které potřebuje. Většina věcí mu tam bude fungovat obdobně jako na běžném klientovi a nebude mít žádný “mezistupeň” (transport).

Já nijak nekritizuju snahu Jabberu, jen jsem chtěl přiblížit, co běžný uživatel chce a dělá a že současný model ho může odradit spíše než kdyby mu to fungovalo vše základní bezplatně a snadno. Bohužel se to autora asi z nějakého mě neznámého důvodu dotklo.

24.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

22: Promiňte, ale neslušné OT je zeptat se, co mám říct lidem, které zkusím přesunout na Jabber, když mi řeknou, že jim zlobí tohle a tohle ? Mám jim říci: “to je momentálně daň za používání jabberu, pokud chceš, aby to fungovalo, tak poplatek činí tolik a tolik” ? Já nevím, ale když někdo přechází z fungujícího řešení, myslíte, že hodně běžných (to slovo zdůrazňuju) lidí bude tohle chtít absolvovat ? Dosavadní rozšíření Jabberu napovídá, že nem což vzbuzuje otázku, zda je současný model vhodný. Nic víc, nic méně. Pokud je tohle neslušné OT, tak vážně mi na mysl leze to, zda vlastně se zde nemá jen přitakávat,

25.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

Samozřejmě místo Jabberu tam má být “jabbimu” a podobných známějších serverů.

26.  spike411 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.19 (ověřeno)  

Které výrazné funkce transportů jsou placené? Momentálně jsou dva benefity pro uživatele VIP ICQ transportu: ve statusu nemají tu reklamu a mohou používat méně vytížený icq.jabbim.cz. J2J (Jabber 2 Jabber) transport je pouze pro VIP uživatele, ale to většinu začínajích stejně nezajímá. Facebook a Twitter transporty jsou volně přístupné.

Můžu se zeptat, jak bys nastavil ty benefity pro VIP uživatele? Ať se jim dají jakékoli benefity, vždycky se najde někdo, kdo bude naříkat, že to není zadarmo.

Autor blogpostu (topicu) zde propaguje multiprotokolové klienty jako nejlepší volbu, ty propaguješ to samé… ale přece se můžete pohádat. Zajímavé. :)

27.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

26: Mě osobně by reklama v ICQ statusu hodně vadila a lidem okolo mě, kteří statusy hojně využívají, tak také. Facebook transport bych dal taktéž zdarma, historii taktéž zdarma. Do VIP benefitů přesunul Twitter, jelikož běžní uživatelé podle mého názoru podstatně méně využívají Twitter než statusy či historii. Vhodnou benefit službou by mohlo být provázání na některého z poskytovatelů VoIP (ať už Skype či někoho na bázi SIP). V současnosti mnoho multiprotokolových klientů na Skype navázáno není, čili je to konkurenční výhoda (v současnosti lidé musejí používat dva programy zbytečně - ICQ a Skype), samozřejmě je to otázka implementace, to je jen tak to, co mě z hlavy napadlo. Zatím totiž se Jabbim a podobné servery podle mého názoru snaží multiprotokolové klienty kopírovat a nenabízejí toho tolik atraktivního navíc.

28.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

26: Jinak ještě k tomu spodnímu tvému dodatku. Já beru multiprotokolové klienty jako konkurenci pro Jabber (fandím spíše protokolům pod hlavičkou vělkých firem - MSN či XMPP pouze pod Google, nikoliv jako decentralizovaný systém, ale to je teď jedno). Důvod je jednoduchý, multiprotokoloví klienti sami o sobě Jabberu a jeho rozšíření nenapomůžou, tam si může každý založit účet kde chce a nikoho to k Jabberu nenutí. Naopak třeba Jabbim apod. přímému rozšíření Jabberu napomoci můžou - čím více lidí na ně bude moci bezproblémově přecházet a zároveň komunikovat s lidmi stávajícími, tím víc se to může šířit.

29.  spike411 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.19 (ověřeno)  

Historie je náročná na provoz, ta prostě nemůže být v současné době a podobě přístupná všem. Dalo by se uvažovat o nějakém „demu“, kde se bude zaznamenávat třeba jen posledních X týdnů… Běžným uživatelům statusy fungují, pouze se k nim přidává ta reklama. Facebook transport *je* „zdarma“.

Ještě se uvidí, co s Twitterem, třeba bude mít nějaké funkce navíc pro VIP.

Nějaká brána na způsob http://www.gtalk2voip.com/ by jistě byla zajímavá, o tom jsme se už bavili, ale momentálně to nikoho příliš nezajímá.

30.  spike411 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.19 (ověřeno)  

Překvapivě multiprotokoloví klienti rozšíření Jabberu dost pomáhají, jejich uživatelé tvoří podstatnou část uživatelů Jabberu.

Google a jeho implementace „XMPP“ je dost mizerná. Implementují jen několik nejnutnějších funkcí a pár proprietárních rozšíření a jejich server se chová vůbec celkem nestandardně. Oceňuji, že se snaží nabídnout pěkně zpracované jednoduché klienty, ale chování jejich serveru je vážně smutné. Ten decentralizovaný systém je důležitý, jinak bychom se nikam nepohnuli. Kdyby měl e-mail provozovat jen Seznam, tak by to bylo taky celkem smutné. ;)

31.  spike411 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.19 (ověřeno)  

Ale ano – jsou potřeba „silní“ hráči. Malé české servery, jakkoli jsou pěkné, svobodné, zdarma a frikulínské, pro propagaci Jabberu bohužel nic nedělají. Podle mě zde mají místo jak velké firmy jako Google, „střední“ Jabbim i nadšenecké serveříky provozované doma v kuchyni u maminky.

32.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

29: A propojení se Skype uvažováno bylo nebo je realizovatelné ? Téměř všude, kde po někom chci nějaký internetový kontakt, jeho první otázka zní “Máš Skype ?” (já osobně jej tedy nepoužívám, právě proto, že bych musel mít spuštěné dva programy a Skype sám o sobě je docela moloch, ale hodně lidí ano). Jinak Facebook transport jabbim.cz píše, že je jen pro sponzory, tak z toho vycházím :-)

Zároveň také podle mého názoru na Jabbimu chybí nějaký “BFU Friendly” návod. Když si představím člověka, který se to odhodlá vyzkoušet, tak první jeho myšlenka podle mne je: “chci nějaký program na to a chci, abych mohl kecat s lidmi stávajícími”. Mohl by projít tamější Wiki, ale nemyslím, že BFU ví, co to je. Je tam sice obrázkový návod na Psi, ale jen pro prvotní nastavení Jabber ID. Já bych navrhoval nějaký jednoduchý ať už Flashový, či pouze obrázkový krok za krokem, jak nastavit vše včetně ICQ transportu tak, aby to dotyčný měl ve stejné (resp. obdobné) podobě jako ve svém původním klientovi. Zároveň mi tam chybí takové běžné otázky jako “Můžu hrát přes to hry” apod. Pracuju v oboru webového marketingu, tak snad nejsem úplně mimo mísu, ale ten web na první pohled je prostě spíše pro pokročilého uživatele (tedy pro toho, kdo už patrně o Jabberu ví nebo si o tom umí najít informace), teď je potřeba spíše dostat Jabber do povědomí těch BFU.

Ostatně to dokazuje i příspěvek z Twitteru:

“20.07.2009 12:08
Množí se nám dotaz, kde VIPáci najdou (a kde ji aktivují) historii na serveru, je to tady: http://jabb.im/7“.

Ačkoliv se zřejmě jedná o jednoduché nastavení, lidi se na to ptají a netuší, což jen dokazuje jak BFU unfriendly v současnosti informace na webu jsou a že ve Wiki asi moc nepátrají :-)

Osobně si myslím, že lepší řešení je nejprve udělat něco, čím BFU přilákat než se snažit BFU přilákat a pak tam doplňovat věci podle jejich přání a pro ně, protože je to také může ve velké míře odradit.

33.  spike411 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.19 (ověřeno)  

Nový web se připravuje. Ta informace o FB transportu je tedy zastaralá, díky za upozornění. Souhlasím, že ten web není ideální, odkaz na archiv konverzací by na tom novém měl být.

On by klient Jabbim měl být dostatečně samovysvětlující, ale existence návodů s ilustračními obrázky by jistě nebyla na škodu (alespoň by se případný uživatel podíval, co ho čeká, než ten program vůbec stáhne), ostatně jsem je také „propagoval“. Holt se toho nikdo neujal. :)

Propojení se Skypem by bylo sice hezké, ale vzhledem k tomu, jak je to uzavřená síť… těžko říct. Ani gtalk2voip to neumí a ti se tím zabývají už celkem dlouho. Podle mě je to nereálné, leda by se Skypu zaplatily nějaké těžké prachy za otevření nějaké brány.

Jinak implementace nových funkcí (nejen pro BFU) i jejich propagace probíhají tak nějak postupně a průběžně. Jistě, mohlo by se taky někde sebrat 100 milionů, dva roky vyvíjet za zavřenými dveřmi a pak přijít s tou nejúžasnější službou pro všechny a hlavně zadarmo… no, asi se to nestane.

34.  VfB CZECH REPUBLIC Windows 7 Mozilla Firefox 3.5.1 (81.19.41.xxx)  

msn je pro mne nefunční protokol, protože (z lidí se kterými potřebuji být v kontaktu) ho nikdo nepoužívá a navíc ho provozuje nedůvěryhodná firma

35.  M2 CZECH REPUBLIC Mac OS X Safari 530.18 (81.201.50.xxx)  

33: Co mám tak zkušenosti, tak co člověk bežným uživatelům názorně a polopaticky neukáže, tak se hned začnou ptát a jsou ztraceni, takže za ten návod bych se přimlouval :-)

V téhle souvislosti mě napadla ještě jedna věc. Nevím teď, zda je autor tohoto seriálu nějak propojen s jabbim.cz nebo ne, ale myslím, že lidi by spíše přesvědčilo, když se bude např. psát třeba přímo o Jabbim.cz a jeho přednostech a nikoliv o Jabberu obecně - konkrétně mám na mysli například Výběr vhodného serveru. Já nevím, mě by to spíš odradilo, protože to klade nároky na můj čas, musím řešit, který ze serverů je vhodný, musím řešit, který snad nezavřou, který je spolehlivý, zdlouhavě prohlížet, který jaké funkce nabízí apod. :-) Já bych být BFU chtěl, aby mi někdo řekl, abych zašel na jabbim.cz, tam si stáhnul tohle a postupoval takhle. Asi se na to koukám moc v kontrastu s filozofií Jabberu jako takového, že tam uvažuju spíše konkurenční prostředí a že zkrátka nevidím výhodu v tom, že každý si může vybrat vlastní server, ale podle mého názoru je to pro BFU důvěryhodnější a přehlednější (nemusí on sám nikde hledat, zvlášť, když jde o první rozkoukání se, o co vlastně jde).

Pro dnešek končím, každopádně díky za podnětnou diskuzi. Něco podobného jsem chtěl vyvolat původně - tedy diskuzi a zamyšlení nad současným způsobem propagace Jabberu, bohužel tak moje první příspěvky nebyly pochopeny :-)

36.  pinkolin CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (ověřeno)  

Autor je propojen a snažil se jen o neutrálnost v rámci mezí. Je pravda, že časem, až mu dojde munice, tak mu nezbyde, než konkrétní věci ukazovat právě na Jabbim. Ale pravda je taková, že uživatelé skutečně přemýšlet nechtějí, chtějí říct používej to a to a máš to. Zkusím psát tedy víc po lopatě.

37.  keyboo CZECH REPUBLIC Windows 7 Opera 9.80 (82.100.0.xxx)  

Mě se jen nelíbí, že to byla diskuze kde bylo jen pár zmínek o multiprotokolových klientech. Proč se to neřešilo třeba tady http://jabber.blog.zive.cz/2009/07/jabber-kucharka-ii-10-duvodu-proc-pouzivat-jabber/ ? Dle mě takový článek, kde by to bylo pochopitelné a přímo to navazovalo. Jinak proti názorům M2 nic nemám, každý může mít názor. Ale decentralizace je potřeba o tom žádná. Když není konkurence nic nikoho nenutí tvořit a zlepšovat.

38.  Hulvat SLOVAKIA Ubuntu Linux Mozilla Firefox 3.0.11 (92.52.21.xxx)  

tak nebudem sa asi zapajat do predoslej diskusie, len pridam vlastnu skusenost.

Asi tak pred 1.5 az 2 rokmi som mal ICQ a v nom asi 100 kontaktov. Toho casu som akurat prechadzal na linux a tam som pochopitelne zacal pouzivat Pidgin. Kedze som mal aj gmail ucet zacali sme s kamosom (ktory mal tiez linux) skusat Jabber. Spociatku bolo tazke niekoho najst a tak sme to na chvilu vzdali. Mne to vsak nedalo a v ramci rodiny (mama, stara mama, sestra) som nahodil tiez jabber najprv s Qip infium neskor s Pidginom na Windowse a nakoniec s Pidginom na Xubuntu (v pripade matky). Neskor som par kamaratov, ktori mali Infium prehovoril na vytvorenie jabber.org uctov pripadne ak mali gmail tak pouzitie toho a skusili popri ICQ aj jabber. Takto sa mi na jabberi nazbieralo ludia, ktorych som bral ako zaklad mojho kontaktlistu. Ako kazdy ICQckar som mal tonu zbytocnych kontaktov a tak som zacal triedit a mazat. Nakoniec bol pomer kontaktov medzi jabberom a ICQ v prospech jabberu. Netrvalo dlho a ICQ som uplne prestal pouzivat. Momentalne uz len jabber s klientom Psi 0.12, kde mam 27 kontaktov. ICQ je uz minulost a som rad, ze sa tak stalo.

39.  Tc CZECH REPUBLIC Windows Vista Opera 9.64 (95.82.140.xxx)  

15. pinkolin
Muzu vedet kde je ve smlouve k MSN/Live nebo WLM napsano ze nesmim pouzivat alternativni klient nebo upravovat stavajici a nebo to pouzivat pro firekni ucely?
TOTO se tyka POUZE ICQ nikoli WLM, ja tu smlouvu cetl, ale na zadny z techto bodu jsem nenarazil. navic sam MS podporuje napr. rozsireni plus psane par nadsenci, ktere prakticky prekope oficialni klient

40.  pinkolin CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.5.1 (ověřeno)  

Tc: Mno, tolerovat a podporovat je maloučko rozdíl. Že se nesmí používat alternativní klient je v terms of use.

41.  kein_nick CZECH REPUBLIC Windows XP Mozilla Firefox 3.0.12 (88.100.237.xxx)  

Necetla jsem vsechny komentare, nemam na to momentalne cas.. Pouze reknu, ze lidi lze donutit na jabber pouze jedinym zpusobem.. A tim je: prestat pouzivat icq.. O par kontaktu clovek prijde, ale komu za to stojite, ten si ten jabber udela.. Timto dekuju Jabbimu, ze existuje icq responder a muzu jen doporucit lidem, co proste nebavi se 10x za hodinu pripojovat na icko..
Druhy vyznamny plus je samozrejme pokud dotycnemu zajemci o jabber umite poradit a treba i poslat odkaz na kvalitni IM (diky “typkovi”, co ty packy dela..).. Lidi co tu tvrdi, ze zaryty ickare (icq 6.x) nelze pretahnout na jabber, se myli.. Jen za posledni tyden jich o5 par pribylo. Je to pouze o lidech a o tom, pokud clovek jasne da najevo, ze proste icq pouzivat nebude.. Tot muj skromny nazor..

42.  Jadrisek CZECH REPUBLIC Ubuntu Linux Mozilla Firefox 3.0.12 (77.48.59.xxx)  

se mas….ja nemit facebook transport tak mi nikdo nepribude…bud jsou u nas vsichni antitalenti na jine klienty nebo fakt fakt fakt uz nevim :(…prilakat lidi pouzivat jabber je velice tezke…ale je fakt ze lidi co se trosku zajimaji o pocitace prejdou a je to tim,ze asi maji zajem o jine a lepsi IM sluzby nez je ICQ.Jinak toho ze uz nemam icq toho nelituju.Spise naopak.

43.  Jadrisek CZECH REPUBLIC Ubuntu Linux Mozilla Firefox 3.0.12 (77.48.59.xxx)  

P.S.ti co maji multiprotokolove klienty u nich je to lehci.horsi je ze vetsina ma jeste QIP 2005 nebo nedej boze nejakou odnoz ICQ ofic klienta :(

Přidat komentář

*
Opište prosím text z obrázku.
Anti-Spam Image